Завчасно перевірити персональні дані і слідкувати за інформацією на офіційних ресурсах - фахівці ФССУ відповіли на поширені запитання по е-лікарняним
З початку впровадження е-лікарняних було створено вже 2,5 мільйона медичних
висновків, а правила роботи з електронними листками непрацездатності унормували.
Роз’яснення щодо більшості нюансів, які виникають при роботі з е-лікарняними, уже
доступні на офіційних ресурсах Міністерства соціальної політики, Міністерства охорони
здоров’я, Фонду соціального страхування України, Пенсійного фонду України та ін.:
? Що робити працівнику, якому відкрили е-
лікарняний: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977654 .
? Які особливості призначення допомоги від ФССУ за е-лікарняними по вагітності та
пологах: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977911 .
? Як роботодавцю оформити заяву-розрахунок за е-
лікарняним: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977997 .
А нововведення і додаткові роз’яснення публікуються на офіційних
ресурсах: http://www.fssu.gov.ua , www.facebook.com/SocialFundUA і https://t.me/socialfund . Крім того,
фахівці Фонду соціального страхування України проводять семінари, онлайн-зустрічі і
надають консультації.
Так, 26 жовтня, відбулась зустріч із членами Американської торгівельної палати з
теми впровадження електронних лікарняних. Від ФССУ участь у заході взяли заступниця
директора ВД ФССУ Владислава Хижняк, начальниця управління страхових виплат і
матеріального забезпечення Світлана Зарубіна, заступниця начальника управління –
начальниця відділу матеріального забезпечення Анна Харченко, а також заступниця
начальника управління – начальниця відділу медичної експертизи Марина Біляєва.
Представники Фонду соціального страхування України надали актуальні
рекомендації по роботі з електронними лікарняними і відповіли на запитання учасників.
Наводимо окремі з них:
Щодо помилок при формуванні е-лікарняних
Електронні листки непрацездатності формуються на підставі медичного висновку
про тимчасову непрацездатність для тих пацієнтів, яких було ідентифіковано як
застрахованих осіб. Однак бувають випадки, коли е-лікарняний не створюється –
найчастіше це пов’язано із помилками в персональних даних. Інформація щодо пацієнта
вноситься у медичний висновок автоматично і співпадає з даними, зазначеними у
декларації із сімейним лікарем. Якщо персональні дані пацієнта, зазначені у декларації,
не співпадуть із даними у реєстрі застрахованих осіб – е-лікарняний не створиться.
Часто такі помилки пов’язані із застарілою інформацію, яка не була вчасно
оновлена застрахованими особами та їх роботодавцями (наприклад, при зміні прізвища),
а також різними варіантами написання ПІБ (наприклад, Наталя і Наталія).
Тож працівникам важливо слідкувати за актуальністю своїх персональних даних і
завчасно перевіряти правильність внесеної інформації. Про всі зміни
потрібно оперативно повідомляти лікаря і роботодавця.
Щодо оплати е-лікарняних працівникам, які продовжували роботу
Сьогодні у разі створення медичного висновку електронний лікарняний
сформується за замовчуванням. Тож у окремих випадках працівники, для яких було
створено е-лікарняний, можуть продовжувати роботу. Так відбувається, наприклад, коли
працівник відвідав лікаря для консультації або проведення діагностики, однак фактично
не втратив працездатність. За такими е-лікарняними допомога по тимчасовій втраті
працездатності не призначається, адже працівник продовжував роботу і не втрачав
заробіток за цей період.
Щодо перетинання періодів тимчасової непрацездатності в різних е-
лікарняних
Період непрацездатності працівника визначається в медичному висновку та
відображається в е-лікарняному. Однак, якщо до електронної системи охорони здоров’я
надходить інший медичний висновок, і періоди непрацездатності перетинаються,
тривалість е-лікарняних може бути скорочена.
Є три найчастіші причини скорочення:
1) коли новий медвисновок створено в межах одного випадку непрацездатності;
2) коли новий медвисновок не пов’язаний із попереднім, але засвідчує
непрацездатність в межах тієї ж категорії;
3) коли новий медичний висновок засвідчує початок іншого страхового випадку з
іншої категорії причин непрацездатності.
Детальніше про правила скорочення і їх принципи:
http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977715 .
Щодо функціонування паперових лікарняних
З першого жовтня усі заклади охорони здоров’я перейшли на створення медичних
висновків замість видачі паперових лікарняних. Однак існують чотири виключення, у разі
яких пацієнту видадуть паперовий листок непрацездатності:
? це продовження лікарняних, які було видано на папері до 01.10.2021;
? технічні помилки, які призвели до неможливості формування е-лікарняного, та
які не було усунуто упродовж 7 днів;
? помилки при створенні медичного висновку та спливу строку (7 днів), протягом
якого лікар мав можливість внести зміни;
? а також у разі всиновлення новонародженої дитини.
Щодо затримок в оплаті е-лікарняних
У зв’язку із зростанням кількості лікарняних листків (як паперових, так і
електронних), які передаються до Фонду на оплату, а також через системне зменшення
упродовж декількох років відсотку частки ЄСВ, яка направляється до бюджету ФССУ
(загалом майже на 5%, що у грошовому еквіваленті розрахунково дорівнює близько 16
млрд грн недоотриманих коштів), сьогодні наявні затримки у фінансуванні матеріального
забезпечення.
Потреба у видатках перевищує доходи від частки ЄСВ упродовж усього 2021 року
та корелює із зростанням сум допомог за лікарняними листками, виданими, у тому числі в
разі лікування від COVID-19. Наприклад, за підсумками вересня перевищення потреби у
видатках на виплати і медико-соціальні послуги над фактичними доходами від частки
ЄСВ, з якої складається бюджет Фонду, склало 2,2 мільярда гривень.
Дата фінансування допомог за лікарняними листками залежить від дати подання
роботодавцем заяви-розрахунку. Слідкувати за станом фінансування можна у телеграм-
каналі ФССУ: https://t.me/socialfund .
Детальніше: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977857